ROK 2016/2017


 

     KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ WIECEJ ZDJĘĆ


Praca koła obejmowała przygotowanie uczniów do konkursu wiedzy ekonomicznej i wos. I było warto, bo do etapu rejonowego zakwalifikował się Kacper Regulski z kl. IIIA. Chcąc pomóc mu w dodarciu do kolejnego szczebla, część zajęć koła miała charakter indywidualny. Dla pozostałych członków były prowadzone zajęcia przygotowujące do egzaminu z wos i historii, przygotowanie do konkursu humanistycznego i gminnego konkursu poetyckiego[I i II miejsce].
Zorganizowano też różne wyjazdy, np. udział w Rajdzie Galicjana [J. Regulska, K. Synowska i C. Knapik] W czasie 15 km trasy odszukiwali oni miejsca ukrycia związanych z geografią i historią regionalną zadań, które następnie rozwiązywali. Rajd zakończył się w Domu Kultury w Zielonkach. Uczniowie wrócili wzbogaceni o dużą porcję wiedzy i ciekawe nagrody. Tradycyjnie już grupa uczniów była przygotowywana do udziału w konkursie o OPN i rajdzie pieszym po terenie parku .Całodniowa wędrówka zakończona w Woli Kalinowskiej była ciekawym przeżyciem dla 12 uczniów klasy II gimnazjum. Tegoroczny udział w nocnych poszukiwaniach naukowych wyzwań na wyższych uczelniach zaowocował pobytem na Uniwersytecie Pedagogicznym i AGH. Najciekawsze okazały się zajęcia z robotyki, doświadczeniach z magnezem, doświadczenia chemiczne z rozciągliwości i topienia metalu. Pełni szczęścia dopełniły zdobyte podkoszulki, breloki, ulotki z ciekawymi wiadomościami a przede wszystkim pamiątkowe medale i pozłacane pieniądze.
W okresie X-XI 2016r. dla wielu klas z naszego Zespołu Szkół zorganizowano wyjazdy na bezpłatne zajęcia prowadzone w ramach projektu „Poszerzenie oferty edukacyjno –kulturalnej zamku w Pieskowej Skale”. Uczniowie uczestniczyli w 3-godzinnych bezpłatnych zajęciach obejmujących zwiedzanie ekspozycji, gry komputerowe, wykłady lub pogadanki tematyczne. Każda klasa realizowała inny dostosowany do wieku i wiedzy historycznej program, Celem tych wycieczek było, aby historia okazała się pasjonującą przygodą.
W miesiącach kwiecień-maj uczniowie szkoły-głównie gimnazjaliści- świadczyli sobie usługi w ramach Banku Życzliwości. Na gazetce ściennej koła był wywieszony spis ofert-umiejętności naszych uczniów. W ramach wymiany usługa za usługę można było skorzystać z możliwości, np. nauczenia się zasad gry w tenisa, gry na flecie, akordeonie, układania kostki Rubika, uzyskania pomocy w rozwiązywaniu zadań i nauce różnych przedmiotów. Dużo było też ofert kulinarnych i kosmetycznych. 17 maja szkolne koło ekonomiczne zorganizowało rozgrywki w układaniu puzzli. Przedstawiciele klas V-VI SP oraz gimnazjum [22 uczniów] spotkali się, aby rywalizować w układaniu puzzli przedstawiających obrazy Stanisława Wyspiańskiego. Najlepsi układali obraz w 5 minut [przedstawiciele klasy VI a niewiele ustępowali im uczniowie klasy I gimnazjum]. Mimo że nie wszystkim udało się dokończyć ułożenia obrazu, wszyscy świetnie się bawili. Na korytarzowej gazetce ściennej były liczne ciekawostki, np. jak pisać projekty z dofinansowaniem, przeliczenia kosztów papierosów na produkty codziennego użytku itp..




W czasie roku szkolnego 2015/16 na częstych zajęciach koła społeczno-ekonomicznego członkowie mieli możliwość poznania zagadnień dotyczących podatków, ergonomii pracy z laptopem, technik uczenia się, statystyki, szarej strefy gospodarki. Powtarzano z uczniami klasy IIIa materiał wos przed egzaminem, rozwiązywano testy próbne. Prowadzona była gazetka tematyczna na korytarzu. Klasa VI wraz z p-Skrzyńską wybrała się do muzeum archeologicznego, aby zwiedzić ekspozycję, uczestniczyć w warsztatach tematycznych i otrzymać ekologiczne torby z różnymi rysunkami postaci.

 

19 maja 2016 roku członkowie koła uczestniczyli w zajęciach warsztatowych w Urzędzie Statystycznym. Mieli oni możliwość obejrzenia autentycznych dokumentów GUS. W grupach opracowali ankiety i przedstawiali wyniki swoich działań. Potem kierownicy poszczególnych działów przedstawili , co robią podlegli im pracownicy. Największą frajdą była jednak praca jako urzędnik. Na zakończenie pobytu był konkurs, w którym należało wykazać się wiedzą ze statystyki i gospodarki naszego kraju. Wyniki były super- uczniowie zdobyli wspaniałe nagrody, np. ręczniki kąpielowe, latarki, zestawy pisaków, tematyczne książki, lornetki, itp.
 

25 kwietnia 2016 r. koło przygotowało szkolne rozgrywki w dydaktyczne gry planszowe. W zabawie uczestniczyli uczniowie z klas 5 i 6 SP oraz I i II Gimnazjum - twórcy gier planszowych dotyczących historii, ekonomii, mitologii, lektur poznawanych na lekcjach. Dzięki tej zabawie można było dużo się nauczyć.
 

Kilku członków koła uczestniczyło w grze terenowej ,,Galicjana". Była to nauka z zakresu I wojny światowej oraz dobra zabawa w plenerze. Zakończenie trasy było w Centrum Integracji Społecznej w Zielonkach, gdzie podliczono punkty za zadania wykonane w trakcie marszu. Za udział w zabawie, każdy uczestnik otrzymał dyplom oraz nagrody.

 

We wrześniu grupa członków koła społ -ekonomicznego sięgnęła po wiedzę na najwyższym poziomie. Udała się bowiem na podbój Uniwersytetu Rolniczego, Akademii Górniczo-Hutniczej i wystaw w holach kina Kijów. A atrakcji było moc. Uczestnicy wyjazdu mieli możliwość wcielenia się w nurka, tworzenie wirów wodnych, spoglądania przez peryskop, wykonywanie zadań dotyczących Unii Europejskiej i stworzenia sobie pamiątkowych plakietek. Poznali metale i zasady wytwarzania stopów na pieniądze, a także podjęli się samodzielnego trud wybicia ich. Nawet wykład z pokazem na temat spawania i mikroskopia elektronowa były ciekawe. Na terenie Uniwersytetu Rolniczego część wzięła udział w długiej grze z nagrodami a pozostali oglądali wylęganie kurcząt, różne ryby, płazy, gady, obserwowali pod mikroskopami różne rzeczy a nawet ludzkie DNA. Była też możliwość obejrzenia ludzkiego głosu a nawet własnych organów wewnętrznych[ nerka opiekuna nie wzbudziła zachwytu....]. Szczęścia z nocnej eskapady dopełniły gadżety, które członkowie koła przywieźli ze sobą-cukierki, długopisy, lupy, zabawki i tematyczne koszulki.

  

  

Dnia 25 września 2015 roku część członków koła była na Rajdzie Neandertalczyka. Trzeba tam było rozwiązać 18 pytań dotyczących przyrody OPN, rozpoznać drzewa, zabytki i zwierzęta. Cała trasa przez Dolinę Sąspówki, Ojców az do Skały była męcząca, lecz wszyscy z zapałem ukończyli. Dodatkową nagrodą była gra dydaktyczną.

 




Czerwiec 2015


Od września 2015r. rusza znow szkolne koło społeczno- ekonomiczne. Przedsmak atrakcji był w czerwcu, kiedy to uczniowie gimnazjum rozwijali swoją operatywność handlową podczas gry " Droga do biznesu", uczestniczyli w zajeciach w banku Raiffeisen Polbank, poznawali poziom swojej przedsiebiorczoPci podczas testow lub bawili sie w trakcie projektu polegającego na pośredniczeniu między ludźmi w wymienianiu sie przedmiotami. Zdjecia i dokładny opis w/w moąna obejrzeae na stronie szkoły.
Po ciekawych zajeciach realizowanych dla wybranych uczniow pod koniec ubiegłego roku szkolnego znow bedzie sie coś działo.



 

W ostatnim tygodniu nauki wybrancy z gimnazjum brali udział w projekcie ekonomicznym prowadzonym przez p.Lucyne Dzien Skrzynską . Odwiedzili oni Raiffeisen Polbank przy ulicy Długiej w Krakowie i wzieli udział w ciekawych zajeciach dotyczących funkcjonowania banku. Była tez kształcąca zabawa. Uczestnicy mieli za zadanie w okrePlonym czasie dokonywaae wymiany handlowej typu barter z przechodniami [głownie w Galerii Krakowskiej ze wzgledu na deszcz].Okazało sie, ąe ołowek moąna zamieniae nawet na notes, zapałki i wiele innych cennych rzeczy.

Ekonomiczny projekt


 

     KLIKNIJ ABy ZOBACZyAE WIECEJ ZDJEAE


28 października 2015 roku uczniowie klasy I Gimnazjum pod opieką p. Lucyny Dzień-Skrzyńskiej rozpoczęli realizacje projektu "Kupiecki Krakow". W pierwszej cześci przedsiewzięcia wybraliśmy się do oddziału Muzeum Narodowego w Krakowie, gdzie uzupełnialiśmy kraty pracy związane m.in. z najwiekszą w Polsce kolekcją monet. Nastepnie odwiedzaliśmy roąne miejsca w rejonie Rynku Głownego. Naszym zadaniem było dowiedzieae sie, jak dawniej wyglądał handel, jak funkcjonowały jarmarki, co ludzie kiedyP sprzedawali i jak waąyli swoje towary. Po południu pojechaliPmy na warsztaty prowadzone przez pracownikow i studentke Wyąszej Szkoły Zarządzania i BankowoPci. Podczas zajeae dostaliPmy cukierki, ktore słuąyły nam za budąet grupy. MusieliPmy obstawiaae odpowiedzi ; za dobrą podwajała sie liczba naszych słodyczy, a za złą odpowied1/4 traciliPmy je. Wszyscy byliPmy bardzo zaangaąowani. Gra nauczyła nas rozsądnego gospodarowania pieniedzmi. Po dniu pełnym wraąen zadowoleni wrociliPmy do szkoły.
Kontynuacją projektu było wykonywanie prac na konkurs. Na zajeciach koła społeczno- ekonomicznego wykonywaliPmy wymyślone przez siebie planszowe gry ekonomiczne, uwzgledniające historie i zabytki związane z krakowskim kupiectwem lub ze szlakami handlowymi.
W konkursie wzięło udział 80 grup. My odnieśliśmy sukce s- dwa zespoły z naszej szkoły, zakwalifikowały sie do nagradzanych 27 grup-laureatow. Byli to: J.Regulska, N.RoP, J.Biesiada, F. KuP, K. Synowska, M. Kremer, ą. Kowalik.
Dnia 10 grudnia 2015 roku pojechaliPmy pod opieką p. Skrzynskiej na gale odebrania nagrod. W Wyąszej Szkole Zarządzania i Bankowości w Krakowie początkowo odbył sie krotki wykład, a nastepnie rozdano nagrody. Potem zaproszono nas na poczestunek i do zwiedzenia wystawy nagrodzonych prac. Miło było obejrzeć swoją pracę pośród zwyciezców.
Realizacja projektu sprawiła nam duąą przyjemność, pozwoliła na zdobycie wiedzy ekonomicznej i nowych doświadczeń.

Nikola RoP, Mariola CiePlik

Działalność koła w latach 2012 - 2014


 

     KLIKNIJ ABy ZOBACZyAE WIECEJ ZDJEAE

W tym okresie koło nie działało regularnie ze wzgledu na nieobecność i inny rodzaj zajeae pani Lucyny Dzien -Skrzynskiej. Wydarzyło sie jedynie kilka ciekawych imprez przygotowanych przez dawnych członkow koła i jego opiekuna.
Dnia 7 marca 2012 klasy trzecie odwiedziły w Michałowicach targi edukacyjne. Sala była wypełniona stoiskami reklamującymi roąne szkoły Prednie Krakowa i okolic. Każdy z uczniow otrzymał ulotki na temat tych szkoł, a wielu dostało specjalne upominki; były nimi ołowki, długopisy, smyczki, a nawet cukierki. Wszyscy uzyskali olbrzymią ilość informacji o wybranej szkole. Dnia 16 marca 2012r. w Pinczowie w zmaganiach ekonomicznych szkołe reprezentowali Ewelina Kasperczyk, Michał Calik i Sławomir Ludzik . Organizatorzy zaskoczyli uczestnikow bardzo szczegołowymi pytaniami w formie testu wielokrotnego wyboru oraz skomplikowanymi zadaniami z matematyki i ekonomii (stopien trudnoPci był tak duąy, ąe zwyciezca udzielił jedynie 76% poprawnych odpowiedzi). W efekcie wygranej nie było. Na osłode była wycieczka do ciekawych miejsc i smaczny obiad.
W roku szkolnym 201/14 grupa uczniow gimnazjum [ Knapik Michał, Kozyra Krzysztof, Juszczyk Oskar, Czyą Jakub, Kasperczyk Ewelina, Regulska Joanna, Biel Grzegorz, Bołoz Karolina, Gorska Aleksandra, Szumiec Anna, Krzaczynska Klaudia, |wistak Piotr ] realizowała miedzynarodowy projekt "Ajak to u nas". Dzieki nawiązanym przez p.Lucyne kontaktom ze słowacką szkołą w pobliąu Preszowa uczniowie mogli poznaae rowiePnikow z słowianskiego kregu kulturowego; wspolnie zbieranie i wymienianie się informacjami o regionie, a przede wszystkim dobrze sie bawią, bo korespondencja e-mailowa odbywała sie w jezykach narodowych.
Dnia 20.05.2014r. w naszym gimnazjum odbyły sie prawybory do Parlamentu Europejskiego 2014, ktore miały na celu zbadanie opinii publicznej o danych partiach politycznych. Przedsiewziecie, przeprowadzili Lukasz Kolarski i Adrian DerdaP. Po obejrzeniu prezentacji i wysłuchaniu wykładu o partiach kandydujących do parlamentu wszyscy gimnazjaliPci głosowali. W szkole najwiekszą popularnoPcią cieszył sie PiS.
W latach 2012-14 przygotowywane były uroczystoPci i spotkania patriotyczne, gra terenowa dotycząca I wojny Pwiatowej w gminie Zielonki, kontynuowano udział w Rajdzie Neandertala[ byliPmy nawet jako szkoła wspołorganizatorem]. Jest nadzieja, ąe koło wznowi swoją działalność w 2015 roku.

Rok szkolny 2010/2011


 

     KLIKNIJ ABy ZOBACZyAE WIECEJ ZDJEAE


W pierwszym semestrze roku szkolnego 2010/11 zajecia koła obejmowały przygotowanie uczniow do konkursu wiedzy o Ojcowskim Parku Narodowym, organizowanym podczas Rajdu Neandertala. Członkowie koła wzieli udział w Nocy Naukowcow. Obejrzeli wtedy wiele pokazow i doPwiadczen naukowych oraz uczestniczyli w warsztatach organizowanych przez wyąsze uczelnie; Uniwersytet Rolniczy, Politechnike Krakowską PAN. Podczas kolejnego wyjazdu zwiedzili studio Telewizji Krakow, zapoznali sie z zasadami nagrywania programow i poznali pracownikow. W trakcie oglądania stopnia wodnego - Debie na WiPle dowiedzieli sie duąo o wytwarzaniu prądy prądu z wody. Ciekawostką wycieczki były neutralne lodownie w skale istniejące przy Zespole Szkoł Gastronomicznych. Kołkowicze podczas sobotniego wyjazdu obejrzeli koPcioł Pw. Jozefa, galerie sztuki wspołczesnej i galerie sztuki afrykanskiej, gdzie skorzystali z degustacji sudanskiej herbaty.
Dnia 6 listopada 2010 roku odbyła sie wycieczka na XIV Targi Ksiązki w Krakowie Moąna było skorzystaae z kursu perswazji lub obejrzeae przedstawienie, a na stoiskach wydawnictw obejrzeae ciekawe pozycje ksiąąkowe oraz otrzymaae materiały reklamowe i atrakcyjne plakaty. Cześć uczniow probowała swych sił, układając origami lub grając w gry strategiczne. Na Targach podpisywali swe ksiąąki biskup Antoni Długosz, E. Nowak, M. Wojciechowska, W. Cejrowski. M.Hermaszewski. Niestety nie wszyscy zdąąyli zgromadziae komplet autografow, ale za to porozmawiali i zrobili pamiątkowe zdjecia z dziennikarzem Piotrem KraPko
Najwiekszą cześć zajeae koła poPwiecono na przygotowanie Tygodnia Tureckiego[wystawa, prelekcje z pokazem zdjeae i muzyką turecką, konkurs] dla uczniow Gimnazjum i Szkoły Podstawowej. W maju 2011r. członkowie koła przygotowali program na przyjecie goPci, powtarzali zwroty tureckie, ktorych nauczyli podczas zajeae w listopadzie oraz przyjmowali kolegow, ktorzy przyjechali z Turcji w ramach programu Sokrates Comenius.
Duzą cześć zajeae koła przeznaczono na przygotowanie czePci uczniow do Małopolskiego Konkursu Historycznego i Ogolnopolskiego Konkursu Ekonomicznego. Uczniowie klas pierwszych zostali wprowadzeni w tematyke bankowoPci i ubezpieczen, a wybrani kołkowicze poszerzali wiedze ekonomiczną. Cieąka praca dała rewelacyjne efekty. Agnieszka Bien została finalistką konkursu historycznego i oprocz nagrody rzeczowej zyskała pule dodatkowych punktow przydatnych podczas rekrutacji do liceum. Dawid Suder ponownie w tym roku został krajowym zwyciezcą w dziedzinie ekonomii i otrzymał wysokiej klasy laptop. Małgorzata Wywiał zdobyła podczas tego konkursu 5 miejsce, co przy konkurencji około 00 uczniow jest wspaniałym wynikiem.
W wolny dzien przed Pwietami Wielkanocy cześć członkow koła brała udział w akcji sprzątania wsi. Spotkało sie to z przejawami ogromnej sympatii ze strony lokalnego społeczenstwa.
W biezącym roku szkolnym, dzieki wspołpracy opiekuna koła p. L. Dzien-Skrzynskiej z p.Katarzyną Miklaszewską [przedstawicielem Stowarzyszenia Korzkiew] został napisany projekt z programu "Rownaae szanse". Udało sie wygraae grant w wysokoPci 7 tys złotych i dzieki temu wybrani członkowie koła mieli moąliwość uczestniczenia w dodatkowych zajeciach o swoim terenie. Plonem działan jest podstrona internetowa oraz wystawa o wsiach: Januszowie, Przybysławice, Brzozowka, Owczary, Garliczka,Grebynice, Maszyce, Smardzowice, Cianowice. Szkoła uzyskała dodatkowy sprzet wystawowy a kołkowicze duąo wiedzy, dobrą zabawe i cenne nagrody.

Rok szkolny 2009/2010




 


I semestr roku szkolnego 2009/10 to kolejny okres działalnoPci Koła Społeczno- Ekonomicznego prowadzonego przez p. L Dzien-Skrzynską. W tym czasie uczniowie uczestniczyli w Nocy Naukowcow, podczas ktorej zdobyli tytuł "Młodego Naukowca" i zapoznali sie z osiągnieciami naukowymi kilku wydziałow Uniwersytetu Rolniczego, Uniwersytetu Jagiellonskiego, Akademii Gorniczo Hutniczej. Szczegolnie ciekawe było wbijanie gwo1/4dzi bananem, zamienianie wina w wode, głaskanie weąa, oglądanie przez mikroskop wszystkich pasoąytow ąyjących w ciele i na ciele człowieka oraz pokaz badan kryminalistycznych. Kołkowicze w tym semestrze probowali wspinaczki pod opieką Centrum Forteca, zwiedzali muzea podczas Nocy Muzeow, brali udział w Targach Ksiąąki, gdzie oprocz uczestniczenia w imprezach towarzyszących moąna było nabyae ksiąąki po promocyjnych cenach. Z okazji |wieta Zmarłych otoczyli opieką opuszczone groby na lokalnych cmentarzach, a Pwieta Boąego Narodzenia uczcili przyniesieniem prezentow dla podopiecznych Domu Dziecka przy ul. Krupniczej w Krakowie. Zajecia koła to takąe nauka. Poznanie zasad szybkiego czytania i uczenia sie, ekonomicznego gospodarowania ąywnoPcią, opłacalnego kupowania, korzystania z praw konsumenta; w tym skutecznego reklamowania towarow, autoprezentacji i okrePlania własnych predyspozycji to tematy realizowane na zajeciach. Przydatne, podobnie jak rozwijanie hobby i prezentowanie go grupie. Zaowocowało to umiejetnoPcią robienia ciasta, sałatek, a czasem smacznym poczestunkiem na zajeciach. Przygotowanie do konkursu Rajd Neandertala to teą sukces - II miejsce druąynowo i ciekawe nagrody. Realizowanie ogolnopolskiego projektu "Młodzi przedsiebiorczy" wprawdzie nie dało wygranej, ale uczyło inwestowania i prowadzenia wirtualnej firmy. Dzieki zajeciom koła wiele nauczyliPmy sie oraz poszerzyliPmy swoje zainteresowania. Mamy nadzieje, ze kolejny semestr teą bedzie ciekawy i owocny.

E. Kulis, J. CiePlik,K Bien







Drugie połrocze koła społeczno-ekonomicznego prowadzonego przez Panią Lucyne Dzien-Skrzynską dobiega konca. W ciągu tych kilku miesiecy uczniowie poszerzali swoją wiedze. Uczyli sie o zasadach lokowania własnych oszczednoPci, porownywania lokat w celu wyboru najlepszej, zakładania kont bankowych przez młodzieą i korzystania z bankowoPci elektronicznej. Ponadto poznawali wiele pojeae z zakresu ekonomii i gospodarki rynkowej. Dnia 19 marca odbył sie XI Ogolnopolski Miedzygimnazjalny Turniej Wiedzy Ekonomicznej w Pinczowie. Z naszej szkoły zakwalifikowali sie: Dawid Suder i Małgorzata Wywiał z klasy IIb oraz Ewelina Kulis z IIIb. Razem z innymi uczestnikami konkursu pisali test składający sie z czterech zadan obliczeniowych i pytan teoretycznych a potem wyjechali na wycieczke. Nasi koledzy zostali przydzieleni do grupy, ktora jechała do Chrobrzy. Tam zwiedzili Pałac Wielopolskich i oglądali wystawy, np. wspolny pochowek kobiety i meączyzny sprzed 400 lat, naczynia kultury pucharkow lejkowatych, ikony autorstwa Jadwigi Wierzbickiej, rze1/4by Wojciecha Sochy, wpisy do pamietnika Zofii Wieczorek Ciekawym eksponatem był rownieą model wojownika celtyckiego. Po zakonczeniu zwiedzania pałacu zapoznali sie z historią Wzgorza |w. Anny i znajdującego sie tam koPcioła. Potem zwiedzali Pinczow, oglądając łuk akustyczny, klasztor Franciszkanow-Reformatow na Mirowie i klasztorny koPcioł pw. Nawiedzenia NMP. Dopiero ok. 17,00 rozpoczeło sie uroczyste ogłoszenie wynikow rozdanie nagrod. Ku naszemu zaskoczeniu, jak i ogromnemu zadowoleniu, zwyciezcą IX Ogolnopolskiego Miedzygimnazjalnego Turnieju Wiedzy Ekonomicznej okazał sie nasz kolega -Dawid Suder. W nagrode otrzymał wysokiej klasy laptop i aparat fotograficzny. Dziewczyny rownieą spisały sie na medal; zdobyły atrakcyjne nagrody rzeczowe i wysokie lokaty- Małgorzata Wywiał zajeła 12 miejsce, a Ewelina Kulis 18. 10 czerwca 2010 roku odbył sie kolejny wyjazd, grupa uczniow wybrała sie do Wojewodzkiej Biblioteki Publicznej w Krakowie, gdzie poznali całą placowke i dowiedzieli sie, w jaki sposob rejestrowaae sie i wypoąyczaae ksiąąki z wykorzystaniem internetu. Nastepnie wszyscy z zaciekawieniem zwiedzali koPcioł . Potem udali sie na ulice Pomorską, gdzie znajduje sie budynek, w ktorym w okresie II wojny Pwiatowej miePciło sie krakowskie Gestapo. Tam obejrzeli film o działalnoPci Oskara Schindlera, a nastepnie zwiedzili cele, w ktorych przebywali i gineli ludzie. II połrocze to czas zdobywania wiadomoPci o krajach Unii Europejskiej oraz praktycznych umiejetnoPci przydatnych podroąy, np. znajomość banknotow, przeliczanie waluty, lokalne zwyczaje. Wpadek rządowego samolotu stał sie zaczątkiem do poszerzenia wiadomoPci na tematy polityczne i dokładniejszego analizowania sytuacji w Polsce i na Pwiecie. Zajecia odbywające sie w Prody lub czwartki były bardzo ciekawe i wszyscy chetnie w nich uczestniczyli. Kaądy z uczniow pokazywał grupie, to w czym jest najlepszy. Dzieki temu niektorzy wykazali swe umiejetnoPci kulinarne, przygotowali prezentacje na rozne tematy. Wszystkich zainteresowały zagadnienia związane z pracą młodzieąy w wakacje. Warto rownieą wspomnieae, ąe kołkowicze wzieli udział w akcji pomocy dla powodzian. Wspierali darami akcje Caritasu, kaądy z uczniow wysłał ze swojego telefonu SMS, zwiekszając tym sposobem pule pieniedzy przeznaczonych dla poszkodowanych. Ci, ktorzy nie zakwalifikowali sie na zajecia koła, mogli korzystaae z praktycznych porad i informacji umieszczanych na prowadzonej przez cały rok gazetce Pciennej. Mam nadzieje, ąe praca koła w kolejnych latach będzie rownie ciekawa.

E.Kulis

Rok szkolny 2008/2009



Szkolne koło społeczno -ekonomiczne

 

Drugie połrocze koła społeczno-ekonomicznego, prowadzonego w naszej szkole przez panią Lucyne Dzien-Skrzynską, upłyneło pod znakiem aktywnej pracy. Wszyscy uczestnicy z wielkim zaangaąowaniem przygotowywali sie do zajeae, ktore pomagały nam kształtowaae umiejetnoPci, okrePlaae własne cele ąyciowe, wytyczaae mocne i słabe strony, sprawnie poruszaae sie w Pwieci finansow. Wprowadziły teą w role pracownika, bo dowiedzieliPmy sie o moąliwoPciach pracy w wakacje.
Na zajeciach korzystaliPmy z internetu, oglądaliPmy filmy tematyczne, a w celu przyswojenia wiedzy stosowaliPmy roąne metody, np. drzewo decyzyjne, burza mozgow, "strategia za i przeciw", symulacja, wywiad, inscenizacja oraz praca z tekstami.
Na podstawie roąnych 1/4rodeł doskonaliliPmy umiejetność obiektywnego oceniania wydarzen, gromadzenia, porządkowania i interpretowania informacji. Zagadnienia dotyczące sytuacji politycznej, ognisk zapalnych, sytuacji ekonomicznej okrePlanej w oparciu o wska1/4niki gospodarcze czesto były przedmiotem zajeae. RozwaąaliPmy takąe stan polskiej gospodarki na tle Pwiata i zagroąenia kryzysem.
Pani Lucyna Dzien-Skrzynska zorganizowała wyjazd do firmy "Finamo" w Krakowie, gdzie doradcy finansowi oprowadzili nas po instytucji, wytłumaczyli jak działają tego typu firmy, poradzili, w jakie instrumenty finansowe moąna lokowaae własne oszczednoPci, jak podejmowaae decyzje, by nie straciae. Niestety zasada "wieksze ryzyko, wiekszy zysk" wymaga mocnych nerwow i wiedzy ekonomicznej. Od doradcow finansowych dowiedzieliPmy sie takąe jak sie ubezpieczaae. Natomiast jakie są rodzaje i zasady umow ubezpieczeniowych i jakie czyhają na nas pułapki, nauczyliPmy sie juą podczas kolejnej atrakcji. Na zajecia koła przyjechał przedstawiciel firm ubezpieczeniowych i w miłej rozmowie odsłaniał nam tajniki rynku ubezpieczen. Pan miał trudne zadnia, bo kołkowicze chcieli sie ubezpieczaae od roąnych dziwnych rzeczy. W oparciu o materiały przekazane członkom naszego koła przez kilka krakowskich bankow poznaliPmy zasade pracy tych instytucji oraz porównywaliśmy lokaty, rachunki oszczednoPciowe i inne produkty bankowe oraz obliczaliPmy opłacalność poszczegolnych działan i probowaliPmy ustaliae, ktory bank jest najlepszy. Rynek akcji i obligacji poznawaliPmy za pomocą filmow edukacyjnych i gier symulacyjnych. Okazało sie, ąe na zakupie akcji bardzo łatwo straciae. Dobrze, ąe traciliPmy tylko wirtualnie. Humanitarny aspekt Pwiąt i ich znaczenie podkrePlaliPmy tworząc własne teksty literackie i rysunki. Były one przejawem uczuae własnych kołkowicza i jednoczePnie sposobem na dobrą zabawe. Przyłączenie sie do akcji Wielka Orkiestra |wiątecznej Pomocy dopełniało działania. Poza tym zaangaąowaliPmy sie takąe w akcje ekologiczną wymieniając zuąyte baterie, puszki, szkło oraz makulature na kwiaty. Kilka okazow zdobi parapety naszej szkoły. Efektem całorocznej pracy nad zagadnieniami ekonomicznymi było zajecie wysokich miejsc i zdobycie wartoPciowych nagrod przez Marcina Stolarzewicza, Kacpra Jagłe, Mateusza Kozyre w Ogolnopolskim Konkursie Ekonomicznym. Na zajeciach poznawaliPmy nastepujące zasady szybkiego czytania i uczenia sie. czytanie syntagmami, selektywne, efektywne, akapitowe, ze wska1/4nikiem, antycypowanie tekstu, reguła 1ą1, asocjacja, system rozmieszczania "pokoj", akronimy, system rysunkowy 1-10, psychoPlady, pomosty fonetyczne, łancuchowa metoda skojarzen, zakładkowa metoda cyfr. Znamy zasady, ale aby były dobre efekty, potrzeba duąej iloPci aewiczen. Ale to juą w nastepnym roku. Sądzimy, ze załoąenie kołka to był dobry pomysł.

J. CiePlik,K.Bien.,E Kulis

 

Zastanawiając sie nad sensem roąnego rodzaju kołek, można podaae wiele powodow dla ktorych warto na takowe uczeszczaae. Kołko społeczno-ekonomiczne, załoąone w tym roku szkolnym przez p. Lucyne Dzienń-Skrzynską, jest po to, by nauczyae sie bardzo potrzebnej rzeczy, a mianowicie umiejetnoPci ąycia w społeczenstwie.
Piątkowe zajecia koła odbywają sie w bardzo miłym klimacie. Nie są to zwykłe lekcje, kaądy uczen ma prawo dyskutowaae na forum, jest wspołtworcą zajeae, przygotowuje materiały, tworzy opracowania.
W czasie pierwszego połrocza działalnoPci członkowie koła zajmowali sie nastepującą tematyką:
*samoanaliza, my w oczach innych, testy pozwalające okrePliae typ charakteru, predyspozycje do wykonywania okrePlonych zadan życiowych, ćwiczenia wyrabiające cechy przydatne w ąyciu w grupie
*zapoznanie sie z cechami charakteru przydatnymi w zawodach wybranych przez członkow kołka, charakterystyka wybranych zawodow w oparciu o literature i wywiady z osobami pracującymi w tych zawodach, okrePlanie własnych predyspozycji zawodowych w oparciu o testy, poznanie adresow punktow poradnictwa zawodowego, sposobow poznania zawodu, metod szukania praktyk
*poznanie rodzajow szkoł w Polsce i na Pwiecie, sposobow na kontynuowanie nauki za granicą, charakteryzowanie krakowskich szkoł Prednich, do ktorych byae moąe pojdą członkowie koła, wymiana opinii o szkołach ponadgimnazjalnych, poznanie kształcenia wyąszego pod kątem "jaka szkołe Prednią wybraae, aby studiowaae na wybranym kierunku"
*poznanie sposobow zarobienia pieniedzy przez uczniow, wymiana doPwiadczen miedzy członkami koła, zapoznanie sie z metodami szukania odpłatnego zajecia, z zasadami uczestniczenia w rozmowie kwalifikacyjnej, aewiczenia praktyczne
*poznanie zawodow i umiejetnoPci, ktore wygineły, ale mogą sie jednak przydaae i dzisiaj do celow artystycznych a moąe i zarobkowych -charakterystyka wybranych zawodow oraz tych, na ktore bedzie zapotrzebowanie w przyszłoPci.
*tradycje związane ze |wietem Zmarłych, Adwentem i Boąym Narodzeniem
*rola i zasługi dla Prodowiska lokalnego znanych osob
* sposoby na bycie szczePliwym
*zasady korzystania z funduszy i negatywne skutki członkostwa w Unii Europejskiej, w tym struktura organizacji
*własne finanse, czyli o sposobach oszczedzania, inwestowania, zasady korzystania z usług bankowych

Spotkania są podstawą działalnoPci ale czesto z p. L. Dzien-Skrzynska je1/4dzimy na roąne wycieczki. Duąo naszych członkow było uczestnikami słynnej "Nocy Naukowcow", wielu brało udział w Pikniku Europejskim, zwiedzało gmine w rajdzie rowerowym oraz uczestniczyło w krakowskim Rajdzie NiepodległoPci "Rok 1918 na drogowskazie". Członkowie koła z okazji Wszystkich |wietych objeli opieką groby zmarłych pensjonariuszy domu opieki społecznej w Ojcowie, przeprowadzili boąonarodzeniową zbiorke ąywnoPci i odzieąy na rzecz ubogich osob z gminy, wspomagali Orkiestre |wiątecznej Pomocy pracując jako wolontariusze, robiąc reklamowe plakaty i składając datki. Autorzy gazetki Pciennej naszego kołka wyteąają swoje umysły, by zamiePciae na niej ciekawe informacje, przydatne tym uczniom, ktorzy nie zakwalifikowali sie na zajecia.
Niewątpliwym sukcesem członkini kołka Magdy Kawałek jest I miejsce i rower gorski wygrany podczas konkursu unijnego w Krakowie. Druąynowo zdobyliPmy II miejsce i cenne nagrody ksiąąkowe w konkursie "Rok 1918 na drogowskazie". Prezentacja zdjeae z Rajdu Rowerowego zdobyła I miejsce, dzieki czemu szkoła wzbogaciła sie o sprzet sportowy. Sukces goni sukces a kaąda chwila zajeae jest odkrywcza.
W II semestrze bedzie kontynuowana tematyka ekonomiczna oraz techniki szybkiego czytania i uczenia sie.
Mateusz Kozyra