LOGOPEDA


LOGOPEDA

Ewa Imosa

DYŻUR W SZKOLE

poniedziałek 11.00-14.30
czwartek 7.30-12.00

KONSULTACJE DLA RODZICÓW

w czasie godzin pracy logopedy, ewentualnie po wcześniejszym ustaleniu terminu

Stan mowy ma bardzo duży wpływ na naukę szkolną. Od tego, jak dziecko mówi zależą w dużej mierze jego postępy w nauce oraz pozycja społeczna w grupie klasowej, co nazywa się powodzeniem szkolnym.

Wady wymowy mogą być przyczyną niepowodzeń szkolnych.

Dlatego bardzo ważne jest wczesne rozpoznanie, diagnoza i terapia logopedyczną.

Nie można liczyć na to, że dziecko "wyrośnie" z danej wady.

Wskazówki dla rodziców dzieci uczęszczających na terapię logopedyczną:

- nawiązanie kontaktu z logopedą w celu uzyskania informacji o stanie mowy dziecka i otrzymania informacji na temat pracy z dzieckiem w domu;
- dopilnowanie, aby dziecko systematycznie uczęszczało na zajęcia logopedyczne;
- utrwalanie z dzieckiem materiału zawartego w zeszycie logopedycznym oraz zaznaczanie tego w Karcie Ćwiczeń;
- codzienne prowadzenie ćwiczeń z dzieckiem przed lustrem;
- chwalenie dziecka nawet za minimalne osiągnięcia.

Skuteczność terapii ściśle uzależniona jest od współpracy rodziców z logopedą!

I tylko wówczas, gdy współpraca ta ma rzeczywiście miejsce - terapia przynosi rezultaty.

Rodzicu, jeżeli masz wątpliwości w jaki sposób i czy dobrze pracujesz z dzieckiem w domu - skonsultuj się z logopedą.


Zadania logopedy (PZL)

1. Profilaktyka (zapobieganie powstawaniu wad i czuwanie nad prawidłowym rozwojem mowy):

  • stymulowanie procesu nabywania kompetencji i sprawności warunkujących prawidłowy przebieg komunikacji językowej;
  • czuwanie nad rozwojem mowy i jej doskonalenie;
  • zapobieganie dysharmoniom rozwojowym;
  • stymulowanie rozwoju poznawczo-językowego;
  • prowadzenie ćwiczeń ortofonicznych, tj. ćwiczeń kształtujących prawidłową mowę i doskonalących mowę już ukształtowaną;
    - słuchowych;
    - rytmicznych;
    - usprawniających narządy mowy;
    - artykulacyjnych;
    - dykcyjnych;
  • współpraca z nauczycielami
  • pedagogizacja rodziców

    2. Diagnoza (rozpoznawanie zakłóceń lub zaburzeń językowych):

  • prowadzenie przesiewowych badań wymowy;
  • diagnozowanie logopedyczne;
  • udostępnienie wyników badań zainteresowanym.

    3. Terapia

  • objęcie opieką logopedyczną wyznaczonych dzieci;
  • rozwijanie komunikacji językowej poprzez usprawnianie funkcji mowy i umiejętności wypowiadania się;
  • wyrównywanie opóźnień mowy;
  • korygowanie wad wymowy;
  • stymulowanie rozwoju poznawczo - językowego;
  • usprawnianie procesów wzrokowo - ruchowo- słuchowych;
  • wyrównywanie dysharmonii w przypadku dzieci z zaburzoną koordynacją;
  • udzielanie porad i wskazówek;
  • prowadzenie zeszytów zajęć logopedycznych z zaleceniami do utrwalenia w domu;
  • instruowanie nauczycielek grup o sposobach automatyzacji skorygowanych bądź wprowadzonych głosek z dziećmi objętymi terapią;
  • w przypadku trudności, audiologiem z poradni pedagogiczno - psychologicznej i poradni wad słuchu.

    Celem terapii wad mowy jest usunięcie wszelkich wadliwych dźwięków i wytworzenie na ich miejsce nowych, prawidłowych.


    Terapia logopedyczna to oddziaływanie mające na celu:

  • usuwanie zaburzeń mowy;
  • nauczanie mowy, która się nie wykształciła;
  • wyrównywanie opóźnień rozwoju mowy;
  • likwidacja pierwotnych przyczyn i skutków zaburzeń mowy.

    Warunkiem prawidłowego wymawiania głosek są sprawne narządy mowy. Realizacja każdej głoski wymaga określonego układu artykulacyjnego i pracy określonych mięśni.

    Terapię zaburzeń wymowy można prowadzić indywidualnie lub zespołowo w zależności od rodzaju i stopnia nasilenia zaburzeń.

    Metodyka ćwiczeń logopedycznych w nauczaniu prawidłowej artykulacji uwzględnia:

    a) ćwiczenia usprawniające motorykę narządów mowy (języka, warg, podniebienia, żuchwy);
    b) ćwiczenia słuchowe w różnicowaniu poprawnego i zaburzonego brzmienia;
    c) ćwiczenia polegające na ustawieniu narządów mowy dla uzyskania prawidłowego brzmienia;
    d) ćwiczenia wykonywane pod kontrolą wzrokową (lustro), kinestetyczną (dotyk) i słuchową;
    e) ćwiczenia usprawniające wymowę wyćwiczonych głosek w izolacji, w sylabie, w wyrazie, w zdaniu, w mowie potocznej;
    f) ścisłą współpracę z domem i innymi nauczycielami.