TRZYMAJ FORMĘ 2015r.


 

 

 

TRZYMAJ FORMĘ



"Sprawni ciałem, sprawni głową"


Każdy na pewno słyszał, że ruch to zdrowie. Jest to oczywiście prawdą. Jednak jak zacząć uprawiać sport? Idealnym rozwiązaniem jest np. bieganie. Istnieje jednak lepszy sposób, mianowicie tzw. rajdy terenowe. Polegają one na pokonaniu określonego dystansu, równocześnie wykonując zadania przygotowane przez organizatorów.
Podobne wydarzenie miało miejsce 14 kwietnia 2012 r. w miejscowości Korzkiew. Był to bieg terenowy, który nosił nazwę: "Sprawni ciałem, sprawni głową". Poniżej zamieściłem krótkie sprawozdanie z zabawy oraz kilka zdjęć.
Dnia 14 kwietnia 2012 roku w parku w Korzkwi odbył się rajd terenowy dla uczniów szkoły podstawowej oraz gimnazjum. Każdą klasę reprezentowała sześcioosobowa grupa. Organizacją wydarzenia zajęli się korzkiewscy harcerze. Bieg polegał na dotarciu do 10 baz i pokonania zadań czekających w każdej z nich.
Na początku każda z klas dostawała od Pani Janiny Zając mapę i wskazówkę dotyczącą pierwszej bazy.
W każdej konkurencji uczniowie mogli wykazać się wyobraźnią, sprytem, sprawnością fizyczną, wiedzą i umiejętnościami zdobytymi w szkole i codziennym życiu. Punktacja była przyznawana specjalnym szyfrem harcerskim. Po ukończeniu wszystkich zagadek drużyny mogły podzielić się wrażeniami przy wspólnym ognisku zajadając się pysznymi kiełbaskami.
Zabawa była interesująca. Można było nauczyć się wielu rzeczy i poprawić relacje z zawodnikami w swoich drużynach. Zawody na świeżym powietrzu są wspaniałą okazją poprawienia sobie kondycji i spędzenia zdrowo czasu.

Zdjęcia:



 

Meldowanie klasy Ia.

 

Smażenie kiełbasek przy ognisku.

 

Wspólna zabawa z harcerzami.

 

Zdobywanie bazy przez uczniów klasy III a.



Opracował: Sebastian Krzywda


POSTAW NA SPORT!


 

Imię i nazwisko: Marcin Serafin i Piotr Serafin.
Sport: Tenis.
Kub: Tenis Net.


 

Imię i nazwisko: Emilia Podleśny.
Sport: Pływanie.
Klub: Uczniowski Klub Pływacki "Kmita" Zabierzów.
Dlaczego trenujesz ten sport?: Trenuję, ponieważ podoba mi się to, lubię pływać i dobrze mi idzie. Mam w "Kmicie" wielu przyjaciół.
Osiągnięcia: III miejsce 100 delfin, III miejsce 200 żaba, II miejsce 100 zmiennym, I miejsce kraulem, II miejsce żaba, oprócz tego ok. 6 złotych, 9 srebrnych,10 brązowych medali.


 

Piłka nożna

Patryk Krzywda - Zieleńczanka
Piotrek Mularczyk - Maszycanka
Adrian Kasperczyk - Zieleńczanka
Jakub Czyż - Maszycanka
Jan Marek - Zieńczanka
Maciek Krzaczyński - Maszycanka
Kamil Knapik - Maszycanka
Konrad Nowak - Garbarnia
Marcin Galos - Zieńczanka
Nikodem Kafel - Maszycanka
Darek Knapik - Maszycanka
Piotr Doniec - Clepardia
Wojtek Bień - Maszycanka
Kajetan Kruczek - Bronowianka
Sławek Łudzik - Maszycanka
Patryk Bigaj - Maszycanka


 

Imię i nazwisko: Dawid Mulik.
Sport: Kajakarstwo klasyczne.
Klub: "Kolejowy Klub Wodny 1929".
Dlaczego trenujesz ten sport?: Trenuję kajakarstwo, ponieważ mi się to spodobało.
Osiągnięcia: 6 miejsce na Mistrzostwach Polski na dystansie 2000 m. w finale A.


 

Imię i nazwisko: Miłosz Dobosz.
Sport: Kung-fu.
Klub: "Choy Lee Fut".
Dlaczego trenujesz ten sport?: Trenuję dla rozrywki i dlatego, że chcę się trochę poruszać w ciągu tygodnia, a nie tylko siedzieć w domu.
Osiągnięcia: I miejsce, do 12 lat , Ulm, Niemcy,- Mistrzostwa Świata, II miejsce do 12 lat, Ulm, Niemcy - Mistrzostwa Europy, III miejsce, do 12 lat Talin, Estonia, I miejsce do 12 lat, Warszawa ,Polska - Mistrzostwa Polski


 

Imię i nazwisko: Zuzanna Błocka.
Sport: Taniec nowoczesny.
Klub: Nova szkoła tańca.


 

Imię i nazwisko: Piotr Pochopień.
Sport: Siatkówka.
Klub: WKS Wawel.
Dlaczego trenujesz ten sport?: Trenuję, ponieważ chcę się rozwijać i sprawia mi to wielką frajdę, że mogę grać z kolegami i wygrywać turnieje, zdobywać nagrody i grać coraz lepiej.
Osiągnięcia: Dwukrotny król strzelców szkolnych rozgrywek.


 

Imię i nazwisko: Karol Solasa, Sebastian Krzywda
Sport: Koszykówka.
Dlaczego trenujesz ten sport?: KAROL: Trenuję koszykówkę, bo chcę grać w NBA, jest to zdrowe i pozytywnie na mnie wpływa. Jest to mój sposób na spędzanie wolnego czasu.
Osiągnięcia: KAROL: Nagroda dla najlepszego zawodnika w gminnym turnieju w Bibicach.


Opracował: Kajetan Kruczek





Wskaźnik BMI

BMI to skrót z języka angielskiego 'body mass index', co tłumaczymy jako wskaźnik masy ciała. Wskaźnik BMI (inaczej wskaźnik Queteleta II) charakteryzuje relację pomiędzy masą ciała a wzrostem.

bmi.png

BMI to współczynnik powstały przez podzielenie masy ciała podanej w kilogramach przez kwadrat wysokości podanej w metrach. Obliczając BMI możemy określić ilość tkanki tłuszczowej w organizmie.

BMI można policzyć z poniższego wzoru:

Skład produktów spożywczych:

Pepsi: woda, cukier, CO2, barwnik (karmel E150d - karmel amoniakalno - siarczynowy); działania niepożądane: nadpobudliwość, biegunka, nasilenie ruchów robaczkowych jelit, regulator kwasowości: kwas fosforowy, aromaty: kofeina.

Sok: 100% wsadu owocowego, sok wyciśnięty bezpośrednio z owoców lub otrzymanych z zagęszczonego soku owocowego poprzez odtworzenie proporcji wody i aromatu usuniętego w trakcie zagęszczania. Sok nie zawiera dodatku sztucznych barwników ani aromatów nie może być konserwowany chemicznie.

Nektar: od 25% do 99% wsadu owocowego. Sok rozcieńczony wodą z dodatkiem cukru, ew. kwasy cytrynowego. Nektar nie zawiera sztucznych barwników ani aromatów. Nie może być konserwowany chemicznie.

Napój owocowy lub warzywny: od 20% do 99% wsadu owocowego, zawiera określoną ilość soku, wody, cukru, kwasu cytrynowego i inne dozwolone do żywności dodatki. Może zawierać barwniki i aromaty oraz inne dodatki.

Jogurty o smaku truskawkowym - SKŁAD:

  • mleko pasteryzowane
  • serwatka odtworzona
  • cukier
  • woda
  • skrobia modyfikowana
  • żelatyna wieprzowa
  • barwnik E-120
  • żywe kultury bakterii jogurtowych
  • aromat
  • witaminy: kwas foliowy, B12, B6

KONSERWANTY

E200 (kwas sorbinowy) - powoduje alergie skóry

E201 (sorbinian sodu) - występuje w pieczywie, wyrobach cukierniczych w lemoniadzie itp.

E202 (sorbinian potasu) - występuje w pieczywie, serach i ciastach, może wywoływać alergie

E203 (sorbinian wapnia) - występuje w serach, twarogach, pieczywie może powodować alergie astmy

E210 (kwas benzoesowy) - może powodować alergie

Występuje jeszcze wiele innych konserwantów od E200 do 299. Barwniki natomiast mają numer od 100 do 199.

Napoje energetyczne

Powinny być sprzedawane w sklepach sportowych. Zostały bowiem opracowane dla osób intensywnie ćwiczących. Stymulują i przyspieszają pracę serca. Jeśli więc wypijemy je i nie będziemy ćwiczyć może to doprowadzić nawet do zawału lub wylewu. Czujemy się po nich ożywieni i podekscytowani. Za sprawą m. in. Kofeiny i uderzeniowej dawki witaminy B12 używanej do ratowania pacjentów, którzy stracili przytomność podczas picia alkoholu/ Przedawkowanie tej witaminy wiąże się z wieloma problemami zdrowotnymi, np. depresja zwyrodnienia układu trawienia. Niektóre zawierają glucuronolacnote - produkt stworzony w latach 60. na potrzeby wojska (miał zwalczać stres). Okazał się on silnym halucynogennym i śmiertelnym narkotykiem. Mimo, że wycofany, to i tak można go spotkać w niektórych napojach energetycznych. Należy też pamiętać, że są to produkty dla dorosłych, które na młody organizm oddziałują silniej i może to mieć ogromne konsekwencje w przyszłości.

Cholesterol

Co to jest cholesterol?

Słowo cholesterol kojarzy nam się negatywnie, ponieważ tak wiele mówi się o złym wpływie tej substancji na nasz organizm. Jednak możemy wyróżnić dwa rodzaje cholesterolu:

  • Dobry - HDL
  • Zły - LDL

Dobry cholesterol sprzyja odpowiedniej pracy organów i całego organizmu.

Zbyt duże stężenie LDL w osoczu krwi może prowadzić do groźnych powikłań, takich jak:

  1. Zawał serca
  2. Miażdżyca

Czynniki zwiększające poziom złego cholesterolu:

  1. Papierosy
  2. Alkohol
  3. Stres
  4. Nadwaga

Jak zapobiegać nadmiarowi cholesterolu?

  1. Regularne badania
  2. Odpowiednia dieta:
    • spożywanie tłuszczów roślinnych
    • ograniczenie soli kuchennej
    • ograniczenie "bomb cholesterolowych"
    • wyeliminowanie papierosów, alkoholu i słodyczy

Właściwe odżywianie się:

  1. Przestrzeganie bilansu energetycznego
  2. Spożywanie dużych ilości jarzyn i owoców
  3. Ograniczenie spożycia tłuszczów

Systematyczna aktywność fizyczna:

  1. Stosowanie zasady: 3x30x130 / co najmniej trzy razy w tygodniu ćwiczyć przez 30 minut przy wysokości tętna 130
  2. Systematyczne hartowanie się

Umiejętne ograniczenie skutków dystresu:

  1. Życzliwość dla innych
  2. Systematyczność w wykonywaniu zaplanowanych zadań

Wyeliminowanie uzależnień:

  1. Rozwijanie u siebie "dzielności życiowej"
  2. Realizowanie własnych strategii nie ulegania nałogom (papierosy, alkohol, narkotyki)

Analiza ankiety "Zdrowy tryb życia"

Metryczka:
Kobiety 41
Mężczyźni 28

  1. Czy codziennie rano jesz śniadanie?
    • Tak (57 osób)
    • Nie (12 osób)
  2. Co zwykle jadasz na śniadanie?
    • Gorący posiłek (jajecznica, parówki) (9 osób)
    • Kanapki i napój (31 osób)
    • Drożdżowka lub batonik (0 osób)
    • Płatki z mlekiem (24 osoby)
    • Inne:
      • tost i herbata (1 osoba)
      • sok pomarańczowy (1 osoba)
      • 7days i sok (1 osoba)
  3. Czy jesz drugie śniadanie?
    • Tak (35 osób)
    • Nie (9 osób)
    • Czasami (25 osób)
  4. Jak często jesz owoce i warzywa?
    • Codziennie (46 osób)
    • 2 - 3 razy na tydzień (14 osób)
    • 1 raz w tygodniu (2 osoby)
    • Raz na jakiś czas (7 osób)
  5. Czy przestrzegasz tego, aby mniej więcej o tej samej porze jeść posiłek?
    • Tak (41 osób)
    • Nie (28 osób)
  6. Czy dojadasz czymś między posiłkami?
    • Tak (20 osób)
    • Nie (15 osób)
    • Czasami (34 osoby)
  7. Czy jadasz słodycze i dania typu "fast-food"?
    • Codziennie (3 osoby)
    • Często (5 osób)
    • Czasami (57 osób)
    • Nigdy (4 osoby)
  8. Które z poniższych produktów są według Ciebie najbardziej niezdrowe?
    • Batony i cukierki (13 osób)
    • Chipsy (30 osób)
    • Fast-food (23 osoby)
    • Białe pieczywo (3 osoby)
  9. Czy pijesz napoje energetyczne?
    • Codziennie (2 osoby)
    • Często (4 osoby)
    • Czasami (27 osób)
    • Nie (36 osób)
  10. Czy stosujesz dietę?
    • Tak, wegetariańską (1 osoba)
    • Tak, odchudzajacą (8 osób)
    • Tak, inną (1 osoba)
    • Nie (59 osób)
  11. Czy masz problemy z wagą?
    • Tak, mam nadwagę (4 osoby)
    • Tak, mam niedowagę (4 osoby)
    • Nie, moja waga jest w normie (45 osób)
    • Nie wiem (16 osób)
  12. Czy palisz papierosy?
    • Tak, codziennie (1 osoba)
    • Tak, okazjonalnie (1 osoba)
    • Nie (67 osób)
  13. Czy pijesz "prawdziwą" kawę?
    • Tak (12 osób)
    • Nie (57 osób)
  14. Jeśli pijesz kawę, to jak często?
    • Codziennie (1 osoba)
    • 2 - 3 razy w tyogdniu (6 osób)
    • Raz na jakiś czas (5 osób)
  15. Jak dużo wody mineralnej pijesz w ciągu dnia?
    • Do jednego litra (33 osoby)
    • Powyżej jednego litra (30 osób)
    • Nie piję wody mineralnej (6 osób)
  16. Co robisz w wolnym czasie (można wybrać więcej niż jedną odpowiedź)?
    • Oglądam TV (16 osób)
    • Gram w gry komputerowe (18 osób)
    • Czytam książki (14 osób)
    • Uprawiam sport (32 osoby)
    • Spotykam się z przyjaciółmi (31 osób)
    • Inne (7 osób)
  17. Jaki jest Twój tryb życia?
    • Aktywny (42 osoby)
    • Spokojny (23 osoby)
    • Zestresowany (2 osoby)
    • Normalny (2 osoby)
  18. Ile czasu dziennie poświecasz na korzystanie z komputera?
    • Do 2 godz. (38 osób)
    • 2 - 4 godz. (12 osób)
    • Powyżej 4 godz. (4 osoby)
    • Nie korzystam z komputera (15 osób)
  19. Czy w ciągu dnia poświęcasz chociaż 1 godz. na aktywność fizyczną?
    • Tak (68 osób)
    • Nie (1 osoba)
  20. Czy w ciągu nauki robisz sobie przerwy na ćwiczenia fizyczne?
    • Tak (20 osób)
    • Nie (49 osób)
  21. Jak często wietrzysz swój pokój w ciągu dnia?
    • Jeden raz (16 osób)
    • Kilka razy (52 osoby)
    • W ogóle nie wietrzę (1 osoba)
  22. O której godzinie chodzisz spać?
    • 21 - 23 (43 osoby)
    • 23 - 1 (11 osób)
    • Po godz. 1 (2 osób)
    • Inna odpowiedź (13 osób)

1.png 2.png

3.png 4.png

5.png 6.png

Wykonanie:
Katarzyna Warmus
Dawid Suder

Zdrowy styl życia

Zdrowie jest największym skarbem człowieka. Każdy chce żyć długo i szczęśliwie. Jak to osiągnąć?

Nadchodzą wakacje, a więc może to być odpowiedni okres dla wypracowania dobrej formy.

  1. Odżywianie:
    • codzienne zjadanie jabłka, truskawek, które zawierają witaminę C oraz witaminy z grupy B
    • picie 1 szklanki soku owocowego oraz zwiększonej ilości wody mineralnej
    • zamiana posiłków tłustych na lekko strawne z warzywami
    • korzystanie ze skarbów sezonu: pomidory, jako źródło nie tylko witamin, ale także potasu i magnezu
  2. Aktywność fizyczna
    • codzienna gimnastyka
    • jazda na rowerze np. trasą do Ojcowa
    • górskie wędrówki i spacery
    • pływanie w basenie, morzu, jeziorze
    • bieganie
    • gry i zabawy ruchowe na łonie natury
  3. Ograniczanie stresu
    • unikanie sytuacji konfliktowych
    • relaksowanie się na świeżym powietrzu
    • słuchanie spokojnej muzyki
    • gra w szachy
    • czytanie dobrej lektury
    • korzystanie z dobrego wpływu słońca
    • pozytywne myślenie
    • optymistyczne nastawienie do życia i ludzi
  4. Wyeliminowanie uzależnień
    • nauczenie się skutecznego odmawiania
    • zachowanie stanowcze, ale grzeczne
    • powstrzymywanie złych działań emocjonalnych
    • ograniczenie oglądania TV
    • wyeliminowanie gier komputerowych
    • przeciwstawienie się złym pokusom

Wykonanie:
Katarzyna Krzywda